Project name:

BADACZE. Uwrażliwiamy na przestrzeń.

Project description:

Na pierwszym wprowadzającym warsztacie stworzyliśmy razem z dziećmi grupę BADACZY, rodzaj oddziału specjalnego, który eksploruje przestrzeń publiczną w poszukiwaniu “wrażliwych miejsc”, czyli takich, które są np. zniszczone, brzydkie, niepasujące do całości, ale także te, które cenią, takich, które są wzorem dobrej przestrzeni.

Zadaniem uczestników było odnalezienie miejsc w przestrzeni publicznej (w najbliższej okolicy szkoły), które wzbudzają w nich emocje oraz określenie swojego stosunku do tych miejsc. Do przeprowadzenia warsztatów przygotowane zostały narzędzia badawcze: rama o proporcjach kadru 2:3, “lajki”, czyli znane z Facebooka symbole zadowolenia lub niezadowolenia oraz mapa obserwowanego terenu wraz ze znacznikami. Rama służyła do wykadrowania z przestrzeni miasta miejsc wrażliwych, a “lajki” były narzędziem wspomagającym ocenę sytuacji. Każdorazowo warsztatowicze dyskutowali o słuszności wyboru danego miejsca, wspólnie debatowali nad jego znaczeniem, by wreszcie zagłosować udzielając mu krytyki lub wsparcia. Wybrane kadry zostały sfotografowane wraz z oceniającymi je “lajkami”, a na mapie dzieci zaznaczyły punkty, w których zrobione zostały zdjęcia.

Głównym celem warsztatu było wprowadzenie do projektu, podjęcie pierwszej dyskusji o miejscach publicznych, wzmocnienie umiejętności oceny obserwowanego otoczenia oraz myślenia w ruchu poprzez spacer badawczy.

Zobacz zdjęcia z:

SP 40 / SP 66 / SP 82